Josep Casanovas: “Les joguines no són cap cangur”

Foto Josep Casanovas - Igualada - 9-12-11Propietari de Toy Planet Faro. Fa 50 anys que la família Casanovas va obrir la primera botiga de joguines. Després d’inaugurar-ne dues més segueix fent realitat les il·lusions dels més petits

> Les dades de natalitat els serveixen per saber quina evolució tindran les vendes del sector

Les joguines vénen realment d’Orient?

Sí, el 80% es fan a la Xina i arriben amb vaixell. Entre els mesos de gener i febrer hi ha les 3 fires més importants del món on les empreses capdavanteres hi presenten les seves novetats, com si fos una passarel·la de moda. Se celebren a Hong Kong, Nuremberg i Nova York. S’hi arriben a presentar fins a 10.000 nous productes i al maig les botigues ja hem de dir què volem quedar-nos perquè hi hagi temps de fabricar-ho i transportar-ho.

Quin criteri fa servir per triar-les?

Com que ara hi ha crisi, el que cal mirar molt és el preu. Un altre criteri és el de la qualitat, volem que la joguina duri i no estigui feta amb materials senzills que es puguin trencar al cap de poc. També mirem el seu valor pedagògic i, sobretot, cal calcular l’espai que tenim a la botiga perquè hi càpiguen totes. Ara tenim en estoc 12.000 joguines diferents que van des d’1 euro fins a 500.

Quantes se’n venen per Nadal i Reis?

Unes 7 o 8 per nen. La campanya de Nadal representa el 75% de les vendes de tot un any. Creiem que regalar tantes joguines en tants pocs dies és exagerat i acaba essent perjudicial per ells perquè s’atabal·len. El millor seria fer com a la resta d’Europa, que regalen joguines durant tot l’any sense necessitat de fer-ho en un dia assenyalat.

Com és?

La majoria de països d’Europa conceben les joguines com un producte educatiu i pedagògic pels més petits, cosa que no és habitual a Espanya on encara s’entén com un simple producte d’entreteniment o fins i tot com un estri per deixar els nens aparcats una estona. La joguines no són cap cangur, sinó que són una eina més per educar i cal que també hi juguin els pares.

Cada quan caldria comprar joguines?

Hauria de ser com la roba; els nens van creixent, la roba se’ls fa petita i se’ls n’ha de comprar de nova, oi? Per molt grans que siguem, cada edat té la seva joguina o joc i això s’explica a la lletra petita de cada capsa. Hi ha joguines que regalem per reis que pot ser que al cap de mig any quedin desfassades per l’educació del nen. Moltes vegades els pares cremen etapes i pensen que el fill és més gran del que realment és i li compren joguines que no són adients per la seva edat, i per això hi ha nens que als 11 anys ja no en volen.

Com ha evolucionat la joguina?

Les joguines tradicionals han incorporat xips electrònics i han actualitzat les seves funcions. També s’han adaptat amb dibuixos de personatges de moda com la Hello Kitty o el Bob Esponja. Una altra fet habitual és crear col·leccions per assegurar les vendes d’un any per l’altre, com Barbie o Playmobil, que són les joguines que mantenen l’èxit cada any juntament amb Leggo, les cuines, les pilotes i els cotxes. Aquest any, la joguina estrella són les nines Monster High.

Què suposa per vostè treballar en aquest sector?

És molt gratificant perquè treballem en un món de color i ple de vida. Tothom qui entra a la botiga ho fa per un bon motiu, i això és molt agraït. A més, a nosaltres ens toca provar les joguines abans d’encarregar la comanda, així que també ens ho passem bé. Un món sense joguines seria un món sense il·lusió ni esperança.

(Entrevista publicada a la secció “Entre 8km2″ del Diari d’Igualada el 09/12/11)


Deixa un comentari

Your email address will not be published.Required fields are marked *