Joan Torrents: “Un rètol ha de tenir capacitat d’atenció i retenció”

Foto Joan Torrents - Igualada - 11-11-11Dissenyador gràfic. El propietari-gerent de Tot Rètol explica com s’ho fan perquè en un espai públic ple d’elements visuals els rètols destaquin i siguin vistos.

> Els colors, els materials i el missatge del rètol poden ser l’èxit o el fracàs d’un local comercial perquè en condicionen la percepció del consumidor

Quin és l’objectiu d’un rètol?

Captar l’atenció de les persones que van pel carrer tot aconseguint que es fixin en el nostre i no en el del costat, i que retinguin la informació que contingui. Cal que la gent el miri, l’identifiqui i el recordi. S’ha de tenir en compte que el sentit de la vista és el que treballa més i dóna la informació de manera més immediata.

Perquè serveixen?

N’hi ha que serveixen perquè la gent recordi l’ubicació de la botiga i que quan la necessiti sàpiga on és, altres tenen la missió de captar el comprador al mateix moment i fer-lo entrar, també hi ha aquells on hi ha impresa la web de l’establiment perquè des de casa, el consumidor, quan vulgui pugui conèixer tot el que ofereix el local, i també hi ha els que fan marca, com els del passeig de Gràcia de Barcelona. Són grans cadenes de botigues que es poden trobar en molts llocs i que utilitzen el rètol per publicitar la marca.

Com es dissenya un rètol?

Cal saber el públic al que es dirigeix el local i la manera de comunicar s’ha d’adaptar a això. En funció d’aquesta dada s’escull la tipologia de lletra, els colors i els materials.

Com menys informació millor?

Depèn. Com a norma general la síntesi és bona: menys informació és més retenció a la memòria. Ara bé, hi ha excepcions: a vegades interessa que un rètol dóni molta informació, tanta que no es pugui ni arribar a llegir, per explicar que allà hi ha moltes coses.

Quins són els colors ideals per un rètol?

Les combinacions de colors que provoquen més atenció i retenció són el vermell i el blanc com té Coca-cola, i el vermell i el groc com utilitza McDonald’s.

La ubicació influeix?

És un altre dels factors a tenir en compte a l’hora de fer un rètol, ja que la visibilitat no serà la mateixa si el local està situat en un carrer estret o en una gran plaça. En el cas que el carrer sigui estret, es fa servir el recurs d’acompanyar el rètol amb unes banderoles perpendiculars clavades a la paret i que queden de cara als vianants.

Quin és el rètol del futur?

Estem experimentant en introduïr moviment a través d’animacions amb Flash. Això permetrà, per exemple, que els rètols d’un mateix establiment al matí siguin d’una manera i a la tarda d’una altra. Es podrà acotar molt més la comunicació i adaptar la informació i els colors al tipus de públic que passi per davant el local en funció del moment del dia.

Les ciutats acabaran atapeïdes de rètols com a Times Square?

Crec que no, hi ha molta consciència per no cometre excessos. Pràcticament tots els ajuntaments apliquen una política de restricció que té molta cura del paisatge urbà i sobretot del casc antic dels municipis.

(Entrevista publicada a la secció “Entre 8km2″ del Diari d’Igualada el 11/11/11)


Deixa un comentari

Your email address will not be published.Required fields are marked *